Nøkkeltall
Nøkkeltall - i mill. kr der annet ikke er oppgitt
HOVEDTALL | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | |
Spillinntekter | 29 742 | 26 911 | 21 641 | 19 245 | 16 219 | 14 750 | 12 575 | 10 578 | 10 388 | 9 619 | 9 203 | 9 617 |
Netto spillinntekster 1) | 7 234 | 6 726 | 6 360 | 6 301 | 5 808 | 5 588 | 5 253 | 4 964 | 4 878 | 4 518 | 4 375 | 4 607 |
Salgsprovisjoner | 847 | 823 | 833 | 836 | 786 | 776,4 | 748,3 | 713 | 714 | 675 | 660 | 699 |
Spillprovisjoner i % av netto spillinntekter | 11,7 % | 12,2 % | 13,1 % | 13,3 % | 13,5 % | 13,9 % | 14,2 % | 14,4 % | 14,6 % | 14,9 % | 15,1 % | 15,2 % |
Driftsresultat 2) | 4 427 | 4 134 | 3 862 | 3 938 | 3 558 | 3 472 | 3 145 | 3 054 | 2 993 | 2 725 | 2 706 | 2 761 |
Driftsmargin | 61,2 % | 61,5 % | 60,7 % | 62,5 % | 61,3 % | 62,1 % | 59,9 % | 61,5 % | 61,3 % | 60,3 % | 61,9 % | 59,9 % |
Årsresultat 2) | 4 485,1 | 4 214,9 | 3 946 | 4 039 | 3 626 | 3 556 | 3 235 | 3 294 | 3 178 | 2 860 | 2 782 | 2 816 |
Resultatgrad i % av netto omsetning | 62,0 % | 62,7 % | 62,0 % | 64,1 % | 62,4 % | 63,6 % | 61,6 % | 66,3 % | 65,1 % | 63,3 % | 63,6 % | 61,1 % |
Antall ansatte 31.12 | 404 | 406 | 381 | 362 | 366 | 367 | 360 | 349 | 322 | 324 | 367 | 373 |
1) Spillinntekter fratrukket premier
2) Ekskl. avvikling av premiefond i 2010 med 39 mill. kr
Norsk Tipping har et tredelt samfunnsoppdrag. Selskapet skal levere et attraktivt spilltilbud og overskudd til gode formål innenfor ansvarlige rammer.
Effektiv ressursutnyttelse er en grunnleggende forutsetning for å gi et størst mulig overskudd til gode formål innenfor rammene for et ansvarlig og attraktivt spilltilbud.
Figuren over viser utviklingen i Norsk Tippings overskudd (eksklusiv finansinntekter) fra 2004 til 2015 sammenlignet med selskapets overskudd til gode formål. I tillegg framkommer kostnadene som andel av netto spillinntekter (spillinntekter fratrukket premier).
Figuren viser en stadig vekst i overskuddet til gode formål. Veksten skyldes i hovedsak videreutvikling av Norsk Tippings spillportefølje. Utviklingen gjelder både forbedringer av spill og lansering av nye produkter. Dette inkluderer også spillterminaler, hvor Norsk Tipping som følge av endrede reguleringer har etablert et nytt tilbud innenfor ansvarlige rammer fra 2008/2009. I 2014 lanserte selskapet nye nettspill under varemerkene KongKasino, Flax og Bingoria. Etablering av nye virksomhetsområder øker kompleksiteten i virksomheten og medfører vekst både inntekter og kostnader.
Den langsiktige utviklingen viser imidlertid at Norsk Tipping, på tross av etablering av nye produkter og tjenester, har lykkes i å holde kostnadseffektiviteten på et relativt stabilt nivå de siste ti årene.
*Positiv engangseffekt av avvikling av premiefond i 2010 på 392 millioner kroner er holdt utenfor.