Et trygt og ansvarlig spilltilbud er avgjørende for å gi forbrukerne akseptabel beskyttelse i det norske pengespillmarkedet.
Én spilleavhengig som følge av Norsk Tippings spill, er én spilleavhengig for mye. Dette er et grunnleggende prinsipp for Norsk Tipping. Selskapets rammeverk for ansvarlig spillverksomhet tar utgangspunkt i kravet om registrert spill for å håndheve aldersgrensen på 18 år og ta i bruk verktøy og foreta målinger for å kunne forebygge og tilføre kunnskap til ansvarlighetsarbeidet i selskapet. Samtidig tilbyr Norsk Tipping kundene effektive verktøy for å holde kontroll over egen spilleatferd. Verktøyene – og hvordan de virker – er nærmere beskrevet under.
Mål
Norsk Tipping har en nullvisjon når det kommer til antall spilleavhengige blant selskapets kunder. Denne nullvisjonen er operasjonalisert i et sett av måleindikatorer som inngår i Norsk Tippings årlige virksomhetsplaner. Måloppnåelsen følges opp sentralt og på avdelingsnivå for å måle effekten av tiltak og, om nødvendig, ta korrigerende grep. Et viktig verktøy i denne sammenhengen er Playscan, som gir både kunden selv og selskapet et bilde av risikostatus blant kundene. Les mer om Playscan under.
Tiltak og resultater
Grenser og utestenging
Alle som spiller hos Norsk Tipping må – før de spiller første gang – sette personlige grenser for mye tid og penger de vil tillate seg å bruke. I tillegg har Norsk Tipping innført en maksgrense i enkelte spillkategorier for å gi en minimumsbeskyttelse for spillere som ikke kan eller vil sette personlige grenser. Det er selskapets løsning for registrert spill som gjør håndheving av grenser og bruk av andre ansvarlighetsverktøy mulig.
Etter to års drift av det nye systemet for grensesetting, viser undersøkelser at majoriteten av spillerne som benytter seg av grenseverktøyene, er positive til grenser og bruken av disse. De er i hovedsak fornøyd med hvordan dette fungerer, og at de setter lave eller moderate grenser for seg selv. Alle verktøyene er lett tilgjengelige på selskapets spillevettsider.
Playscan
Playscan er et nyttig og objektivt verktøy både for kundene og for Norsk Tipping. Det er laget av anerkjente forskere og psykologer innen risikoatferd knyttet til spill, og er basert på siste oppdaterte forskning på spilleatferd.
Playscan gir løpende risikovurderinger – temperaturmålinger – av spilleatferden til hver enkelt kunde gjennom kundens meldingssenter på mobil eller internett. Risikovurderingene baseres på kognitive atferdsanalyser av spilledata, samt informasjon fra en selvtest kunden besvarer om egne holdninger til pengespill. Verktøyet er forebyggende og informativt, og intervenerer ikke. 19. mars 2015 ble Playscan endret fra å være et frivillig verktøy som spillerne selv måtte aktivere, til å være aktivert automatisk tjeneste for alle spillere. Siden denne datoen har Playscan vært tilgjengelig for alle Norsk Tippings kunder.
For Norsk Tipping er Playscan et verktøy for å analysere, gi risikostatus og skaffe kunnskap om risiko i hele kundebasen. Grafen under viser status for Norsk Tippings kunder i Playscan per 31.12.2015. Det var høyest andel kunder med moderat eller høy risiko i kategoriene Kasino og Bingo, mens Sport og VLT (videolotteriterminaler) hadde den største positive endringen i Playscans risikovurdering fra 2014 til 2015. Norsk Tipping opplever at ansvarlighetsutviklingen i all hovedsak er positiv for kundene, og at andelen grønne spillere er økende.
Norsk Tippings kunder per kategori i Playscan
Lotterier
Spill: Lotto, Vikinglotto, Extra, Nabolaget, Eurojackpot, Joker og Keno
Ansvarlig playscan - kategori lotterier
| 2014 | 2015 | Endring |
Grønne kunder | 97,5 % | 97,3 % | -0,2 % |
Gule kunder | 1,7 % | 1,8 % | 0,1 % |
Røde kunder | 0,8 % | 0,9 % | 0,1 % |
Sport
Spill: Tipping, Langoddsen, Liveoddsen, Oddsbomben og Vinneroddsen
Ansvarlig playscan - kategori sport
| 2014 | 2015 | Endring |
Grønne kunder | 90,5 % | 93,0 % | 2,5 % |
Gule kunder | 6,3 % | 4,2 % | -2,1 % |
Røde kunder | 3,2 % | 2,8 % | -0,4 % |
VLT
Spill: Multix, Belago
Ansvarlig playscan - kategori VLT
| 2014 | 2015 | Endring |
Grønne kunder | 84,8 % | 89,9 % | 5,1 % |
Gule kunder | 10,2 % | 4,9 % | -5,3 % |
Røde kunder | 5,0 % | 5,2 % | 0,2 % |
Kasino
Spill: KongKasino og e-Flax
Ansvarlig playscan - kategori kasino
| 2014 | 2015 | Endring |
Grønne kunder | 87,0 % | 83,7 % | -3,3 % |
Gule kunder | 8,0 % | 9,6 % | 1,6 % |
Røde kunder | 5,0 % | 6,7 % | 1,7 % |
Bingo
Spill: Bingoria
Ansvarlig playscan - kategori bingo
| 2014 | 2015 | Endring |
Grønne kunder | 87,7 % | 85,2 % | -2,6 % |
Gule kunder | 7,2 % | 8,6 % | 1,4 % |
Røde kunder | 5,2 % | 6,2 % | 1,0 % |
Hjelpelinjen
Hjelpelinjen er et samarbeid mellom Lotteritilsynet og Sykehuset Innlandet HF Sanderud og tilbyr hjelp til spilleavhengige og deres pårørende. Hjelpelinjen og Norsk Tipping er organisatorisk og økonomisk uavhengige av hverandre, men har løpende kontakt om utviklingen i spillmarkedet. Norsk Tipping har også brukt Hjelpelinjen som kompetansesenter i arbeidet med å forebygge spilleproblemer.
Årsstatistikken fra Hjelpelinjen for 2015 viser at antallet samtaler om pengespill med Hjelpelinjen økte med 6 prosent sammenlignet med 2014. Det var første år med økning etter flere år med nedgang. Økningen er knyttet til kasinospill, som ble nevnt i halvparten av samtalene ved Hjelpelinjen og oppgitt som hovedproblemspill i 14 prosent av henvendelsene. I 2015 handlet mer enn halvparten av alle samtalene om pengespill om spill fra utenlandske nettspillselskap og problemer knyttet til disse. Det var også en økning i antallet henvendelser fra unge kvinner med problemer med kasinospill.
Det var en betydelig reduksjon i andel henvendelser som oppgir Norsk Tippings kasinospill som hovedproblemspill fra 2014 til 2015: Av spillerne som oppga kasinospill som hovedproblemspill, oppga 3 prosent at problemene var knyttet til spill fra Norsk Tipping alene, mot 8 prosent i 2014. 81 prosent oppga spill fra utenlandsk tilbyder som hovedproblemspill. Det siste er oppsiktsvekkende tatt i betraktning at disse aktørene betjener en andel på beskjedne 11 prosent av alt pengespill fra Norge.
Flere detaljer om henvendelsene til Hjelpelinjen leser du i seksjonen Statistikk.
Revisjoner
I 2015 gjennomførte Lotteritilsynet fire revisjoner av Norsk Tippings virksomhet. De fire revisjonene dekket:
- Transaksjoner og etterlevelse av spillereglene i spillene Multix og Extra
- Internasjonale spill
- Sportsspill
- Markedsføring og distribusjon av spill gjennom elektroniske kanaler.
Revisjonen av sportsspill fokuserte på spillernes rettigheter og avdekket to avvik, ingen av dem alvorlige. Det ene gjaldt feil gjengivelse av minstepris i spilleregler, det andre manglende informasjon om premieandel i Norsk Tippings elektroniske kanaler. Begge avvikene er rettet opp.
Det ble også avdekket avvik i revisjonen av elektrononisk markedsføring og distribusjon. Les mer om disse avvikene og hvordan de ble håndtert her. Lotteritilsynet konkluderte ellers med at Norsk Tipping har tilfredsstillende kontroller på plass for å sikre etterlevelse på områdene som ble revidert. De øvrige to revisjonene avdekket ikke avvik.
I 2015 ble Norsk Tippings arbeid med ansvarlig spillvirkskomhet periodisk revidert mot ELs Responsible Gaming Standard. Revisjonen ble gjennomført av DNV GL og viste at Norsk Tipping oppfylte standarden med god margin på alle områder. Selskapet oppnådde 100 prosent måloppnåelse på 9 av 11 områder og en laveste score på 93 prosent av standardens krav for de to øvrige områdene.
Kompetanse og opplæring
Alle ansatte i Norsk Tipping må gjennom et opplæringsprogram om ansvarlig spillvirksomhet. Programmet inngår i selskapets opplæringsportal Tippeskolen, og har til formål å øke kompetansen til alle ansatte på fagområdet ansvarlig spillvirksomhet. Bakgrunnen er at kunnskap og kompetanse, sammen med økt bevissthet, forebygger spilleproblemer til grupper som eksponeres for pengespill i hverdagen. I tillegg til Tippeskolens innhold, legger selskapet spesiell vekt på kompetanseutvikling i enheter og fagområder med oppgaver innenfor kundekontakt, salg/markedsføring og produktutvikling, samt gjennom introduksjonsprogrammet for nyansatte.
Kunnskap og forskning
I 2015 bidro Norsk Tipping til utarbeidelsen av Handlingsplan mot spilleproblemer 2016–2018, som ble utgitt av Kulturdepartementet i november. Selskapet bidro også med innspill knyttet til forskning på spilleproblemer og –avhengighet. Hvert år går en andel av Norsk Tippings overskudd til tiltak mot spilleproblemer. Av overskuddet i 2015 utgjorde denne andelen 15 millioner kroner som fordeles av Kulturdepartementet og Lotteritilsynet på ulike tiltak, inkludert forskning. Norsk Tipping bidro gjennom 2015 med spilledata til et slikt forskningsprosjekt ved Universitetet i Bergen (UiO).
I tillegg gjennomfører Norsk Tipping forskningsprosjekter i egen regi, spesielt innenfor feltet ansvarlig spillvirksomhet. Ett slikt initiativ er et forskninsgbasert pilotprosjekt i samarbeid med Sustainable Interactions for å se på virkningen av direkte oppfølging av risikoutsatte spillere. Norsk Tipping har også startet et banebrytende forskningssamarbeid med Dr. Mark Griffiths (Professor of Gambling Studies, Nottingham Trent University) og Director Michael Auer gjennom selskapet Neccton for å bruke spilledata til å analysere effekten av å gi ulike typer direkte og relevant ansvarlighetsinformasjon til en gruppe spillere. Funn og resultater av arbeidet presenteres i mars 2016.
Kunnskap og forskning står sentralt i dialogen mellom Norsk Tipping og de eksterne interessentene. Les mer om temaene som er diskutert med ulike interessentgrupper under Åpenhet og dialog.
Organisering og oppfølging
Arbeidet med ansvarlig spill og samfunnsansvar griper inn i nær alle deler av Norsk Tippings organisasjon, og er sentralt i selskapsstrategien. Arbeidet eies og koordineres av fagenheten Ansvarlig Spillvirksomhet i Norsk Tipping. Fagenheten rapporterer på egne KPI-er til selskapets virksomhetsstyring og toppledelse. Ansvarlig Spillvirksomhet følger en egen policy med tilhørende retningslinjer og rutiner. Denne policyen er en del av selskapets styring av forretningskritiske prosesser som revideres og godkjennes årlig. Arbeidet med ansvarlig spill er gjenstand for regelmessige tilsyn og revisjoner fra Lotteritilsynet, samt revisjoner mot de internasjonale standardene fra både The European Lotteries and Toto Association (EL) og World Lottery Association (WLA).