Sponsorater
Norsk Tipping er en stor sponsor som samarbeider med aktører både nasjonalt og lokalt. I 2015 var vår samlede sponsorportefølje på 102 247 000 kroner. Sponsorbudsjettet inngår i selskapets totale markedsføringsbudsjett og er ikke en del av spillemidlene, som fordeles av Kulturdepartementet.
Inngåelse av sponsoravtaler henger nøye sammen med selskapets strategi., og sponsorstrategien støtter opp under Norsk Tippings strategiske valg. Norsk Tipping har mange hensyn å ta i sitt behov for sponsorsamarbeid, og det er tre viktige hovedretninger som vektlegges ved inngåelse av samarbeidsavtaler:
- Sponsoravtaler skal understøtte den kommersielle driften
- Sponsoravtaler skal bidra til å profilere spillemidlene/overskuddet
- Sponsoravtaler skal skape ambassadører og arenaer, som bidrar til å synliggjøre selskapets samfunnsoppdrag
På bakgrunn av dette vil noen avtaler ha en sterkere strategisk dimensjon, mens andre har en mer åpenbar kommersiell innretting. I tillegg vil Norsk Tippings hovedstrategi legge føringer for hvor sponsorstrategien til enhver tid skal være tydeligst når det gjelder fokusområde og målgrupper. Sponsoravtaler med typisk kommersiell relevans kan for eksempel være håndball, fotball og ishockey, som er tett knyttet til sportspill-produktene. Her kan blant annet utøverprofiler brukes i markedsføringssammenheng, og vi har også samarbeid på operativt nivå om resultatformidling, kampoppsett og oddssetting.
Avtaler som sikrer bedre kommunikasjon mot målgrupper med mindre kjennskap til Norsk Tipping er for eksempel med aktører som Norges Snowboardforbund, by:Larm, eller Norsk kulturskoleråd (Drømmestipendet). Dette er arenaer som er egnet for synliggjøring av både selskapets produkter og samfunnsoppdraget. I tillegg kan alle samarbeidspartnere bidra til en større totalopplevelse for selskapets kunder gjennom muligheten for billetter, opplevelser eller eksklusivt innhold, noe som er stadig viktigere i kundekommunikasjonen. Sponsoravtalene legger også et godt grunnlag for dialog med selskapets overskuddsmottakere og viktige alliansepartnere både innen topp og bredde.
Som en stor og eksponert bedrift får Norsk Tipping svært mange søknader om sponsormidler hvert år. De aller fleste av må vi takke nei til. For den kommende fireårsperioden vil det i første halvår 2016 utformes en ny sponsorstrategi. Viktige føringer vil være hovedretningen i strategiplanen: Begeistre en ny generasjon og Enda viktigere for samfunnet.
Norsk Tippings administrasjon har signalisert en gradvis redusering av sponsorbudsjettet med ca. 20 prosent fram til 2017.
Samarbeids- og sponsoravtaler
Landsdekkende avtaler: | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Norges Fotballforbund/Norsk Toppfotball | 54 000 000 | 44 350 000 | 55 000 000 | 73 000 000 | 70 000 000 |
Norges Idrettsforbund (Prosjektorientert) | 14 000 000 | 14 300 000 | 14 300 000 | 14 300 000 | 14 000 000 |
Norges Ishockeyforbund | 4 300 000 | 4 700 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 |
Norges Håndballforbund | 4 700 000 | 4 700 000 | 4 000 000 | 3 250 000 | 3 100 000 |
Norges Skiforbund Langrenn | 12 300 000 | 12 200 000 | 11 850 000 | 0 | 0 |
Norges Snowboardforbund | 2 000 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Norges Skiforbund Hopp | 600 000 | 2 100 000 | 2 000 000 | 0 | 0 |
Norsk Kulturskoleråd (bl.a. Drømmestipendet) | 2 200 000 | 2 200 000 | 2 200 000 | 1 900 000 | 1 900 000 |
Den Norske Turistforening (inkludert Hamar og Hedmarken) | 1 950 000 | 1 950 000 | 1 950 000 | 1 600 000 | 1 600 000 |
By:Larm | 400 000 | 400 000 | 0 | 450 000 | 450 000 |
Norges Musikkorps Forbund | 2 200 000 | 2 200 000 | 2 200 000 | 1 500 000 | 1 500 000 |
Øvrige landsdekkende sponsoravtaler | 1 513 000 | 400 000 | 785 000 | 3 165 000 | 890000 |
Sum landsdekkende sponsoravtaler | 100 163 000 | 89 500 000 | 98 285 000 | 103 165 000 | 97 440 000 |
Lokale sponsoravtaler (Indre Østland): | |||||
HamKam Toppfotball | 400 000 | 600 000 | 600 000 | 650 000 | 500 000 |
Storhamar Dragons | 450 000 | 450 000 | 450 000 | 450 000 | 450 000 |
Elverum Håndball Herrer | 150 000 | 100 000 | 100 000 | 100 000 | 100 000 |
Storhamar Håndball Damer | 220 000 | 220 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 |
Øvrige lokale sponsoravtaler | 1 105 000 | 730 000 | 1 635 000 | 765 000 | 1 300 000 |
Sum lokale sponsoravtaler (Indre Østland) | 2 325 000 | 2 400 000 | 3 585 000 | 2 165 000 | 2550000 |
TOTALT SPONSORAVTALER | 102 488 000 | 91 900 000 | 101 870 000 | 105 330 000 | 99 990 000 |
Norsk Tipping er medarrangør av Idrettsgallaen sammen med Norsk Rikskringkasting og Norges Idrettsforbund. Kostnaden (budsjett) i 2015 var kr 2 200 000. (Dette er en egen avtale og ikke en del av sponsoravtalen med Norges Idrettsforbund)
Nytt i 2015: Samarbeidsavtalen med Norges Fotballforbund ble reforhandlet ferdig i desember 2015, og har varighet ut 2016. Samarbeidsavtalen med Norges Musikkorpsforbund ble avsluttet i 2015. Et nytt og spennende samarbeid med Norges Snowboardforbund ble lansert i 2015. Ut over dette er det noen mindre endringer i sponsorporteføljen, og noen mindre justeringer lokalt. De kommende, to årene har har administrasjonen i Norsk Tipping signalisert en reduksjon av sponsorbudsjettet på 25 millioner kroner.