Skal vi begeistre og være enda viktigere for samfunnet må vi forstå de nye trendene og endret spilleadferd.Jan-Peder Strømslid, leder for innovasjonsenheten Ny forretning
– Norsk Tipping har hatt samme forretningsmodell siden 1948! Jan-Peder Strømslid spissformulerer med et smil en av de viktige utfordringene i sitt oppdrag. 1. oktober i 2015 fikk daværende strategidirektør Strømslid et nytt ansvar: Å lede den nyopprettede enheten Ny Forretning.
– Ny Forretning er en selvstendig enhet som skal være spydspissen i Norsk Tippings langsiktige innovasjonsarbeid. Vi skal befeste Norsk Tippings posisjon som et banebrytende selskap i pengespillmarkedet. Det betyr at vi må tenke radikal fornyelse, hvor vi ikke bare ser på utvikling av spill, men også skal finne nye måter å utvikle innovasjon i et bredere perspektiv. Vår hovedambisjon er å bidra til Norsk Tippings strategiske ambisjon om å «begeistre en ny generasjon – enda viktigere for samfunnet». Skal vi «treffe» de under 40 år holder det ikke bare å utvikle de eksisterende spilltilbudene, det krever utvikling av nye produkter og tjenester.
Dypdykk i bredden
Ved å utforske og realisere nye konsepter som går utover å drive tradisjonell, stegvis (inkrementell) utvikling skal Ny Forretning utvikle og etablere nye innovasjoner. - Vi skal dypdykke i dimensjoner som produkter, prosesser, servicekonsepter, distribusjonsformer og forretningsmodeller, sier Strømslid.
– Ny Forretning er en enhet som har en friere rolle fra Norsk Tippings organisasjon, vi rapporterer direkte til administrerende direktør. En viktig forutsetning for vårt mandat er at vi skal ha rom for å prøve og feile på vegen fram mot de radikale innovasjonene.
Norsk Tipping har hatt samme forretningsmodell siden 1948.
Enheten, som foreløpig teller åtte medarbeidere med forskjellig profesjonsbakgrunn, skal ha frihet til å tenke utenfor boksen, og skal aktivt søke ideer og relevante nettverk også utenfor Norsk Tipping.
Begeistre de unge
– Norsk Tippings kundegrunnlag er svakt synkende, og våre produkter og tjenester appellerer ikke fullt ut til de yngre voksne. Skal vi begeistre og være enda viktigere for samfunnet må vi forstå de nye trendene og implikasjonene av disse. Det blir viktig å analysere spill eller spillformer med sterk tilknytning til grasrota. Vi må vurdere muligheter for internasjonalt samarbeid for å utvikle et nytt økosystem og ny plattform for spillutvikling, sier Jan-Peder Strømslid, som ikke vil røpe for mye av innovasjonstankene. Likevel åpner han litt for resonnement rundt nye muligheter, for eksempel at spill som kombinerer pengespill og spill hvor flere spiller sammen i et nettverk, såkalt "social gaming", kan by på spennende muligheter.
Disruptiv innovasjon
Etableringen av enheten Ny Forretning er unik i nordisk sammenheng, og Jan-Peder Strømslid sier det er et riktig signal både internt og eksternt at Norsk Tipping er villig til å investere i innovasjon. – For å styrke vår konkurransekraft og strategiske posisjon må vi vurdere forretningsmuligheter også utenfor vår etablerte virksomhet. Vi må ikke være fremmed for disruptiv innovasjon. Disruptiv innovasjon kan beskrives som fornyelse på en måte som ikke er forventet, og som til og med forstyrrer etablerte rammer og oppfatninger.
Det er nødvendig å rekruttere flere unge voksne for å sikre Norsk Tippings fremtidige kundegrunnlag. En økt satsning på innovasjon er et viktig virkemiddel.
Omsetning i hvert årskull fordelt på Norsk Tippings spillprodukter
Tiltak 2015
- Etablere «grobunn» for en dedikert innovasjonskultur
- Oppstart av samarbeid med nye aktører
- Innhenting av innsikt og fokus på idéskaping
Hovedmål 2016
- Utrede minimum tre konsepter med betydelig potensial koblet til målsettinger i Norsk Tippings strategi 2016-2020
- Etablere nye samarbeidsrelasjoner med aktører både i og utenfor Norsk Tippings bransje
- Etablere fora og møteplasser for idégenerering, læring og koordinering av innovasjonsinitiativer